31.10.2013
Μπορεί κανείς να μας απαντήσει γιατί στα ευρωπαϊκά σχολεία και πιο συγκεκριμένα στα λύκεια, διδάσκονται αρχαία ελληνικά από το πρωτότυπο κείμενο για 5 συναπτά έτη και γιατί οι νέοι υποψήφιοι των κλασικών γραμμάτων είναι βαθύτατοι γνώστες της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και οι Έλληνες συμφοιτητές τους δεν ξέρουν παρά 2, 3 σκόρπιες λέξεις ή ρητά αρχαίων φιλοσόφων
της Εύας Καπελλάκη - Κοντού
Δεν το ξέρατε; Ε λοιπόν μπορείτε να το μάθετε τώρα: Η αρχαία ελληνική γλώσσα που για 5000 χρόνια μιλιέται και γράφεται χωρίς σταματημό, είναι «νεκρή» και ως «νεκρή» πρέπει να γίνει επίσημη τελετή ενταφιασμού της και … ζωή σε μας!
Αλλά για ποια ζωή μιλάμε χωρίς το μίτο της ύπαρξής μας; Δηλαδή του πολιτισμού μας και μάλιστα του πρώτου αναπτυγμένου πολιτισμού σε ευρωπαϊκό έδαφος, που διακρίνεται και ξεχωρίζει από το γραπτό λόγο των αθάνατων αρχαίων κειμένων, βάσει των οποίων οι επιστήμες εξελίχθηκαν και άνθισαν δίνοντας τους πολύτιμους καρπούς στην ανθρωπότητα; Γι’αυτή τη γλώσσα μιλάμε και τη χαρακτηρίζουμε «νεκρή» χωρίς καν ίχνος εντροπής και χωρίς να ερυθριούνε οι «βουλευτικές μας παρειές»; Μήπως γεννήθηκε και λειτουργεί η νέα ελληνική γλώσσα από παρθενογένεση; Από το πουθενά ήρθε στην ελληνική γη ως «μάνα εξ ουρανού», η «αιωνίως ομιλούσα φωνή» κατά τον Πλάτωνα;
Αξίζει όμως να αναφέρουμε τον μεγάλο (Αμερικανό ιστορικό και φιλόσοφο, καθηγητή του πανεπιστημίου της Κολούμπια), Γουίλ Ντυράν (1885-1981), που στην «Παγκόσμια Ιστορία Πολιτισμού» γράφει:... «Το αλφάβητό μας προήλθε εξ Ελλάδος δια της Κύμης και της Ρώμης. Η γλώσσα μας βρίθει Ελληνικών λέξεων. Η επιστήμη μας σφυρηλάτησε μία διεθνή γλώσσα δια των Ελληνικών όρων. Η γραμματική μας και η ρητορική μας, ακόμη και η στίξη και η διαίρεση εις παραγράφους ... είναι Ελληνικαί εφευρέσεις. Τα λογοτεχνικά μας είδη είναι Ελληνικά-το λυρικό, η ωδή, το ειδύλλιο, το μυθιστόρημα, η πραγματεία, η προσφώνηση, η βιογραφία, η ιστορία και προπαντός το δράμα. Και όλες αυτές οι λέξεις είναι Ελληνικές ».
Μπορεί κανείς να μας απαντήσει γιατί στα ευρωπαϊκά σχολεία και πιο συγκεκριμένα στα λύκεια, διδάσκονται αρχαία ελληνικά από το πρωτότυπο κείμενο για 5 συναπτά έτη και γιατί οι νέοι υποψήφιοι των κλασικών γραμμάτων είναι βαθύτατοι γνώστες της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και οι Έλληνες συμφοιτητές τους δεν ξέρουν παρά 2, 3 σκόρπιες λέξεις ή ρητά αρχαίων φιλοσόφων, χωρίς να ξέρουν επί της ουσίας τι σημαίνουν; Επί παραδείγματι: «εν οίδα ότι ουδέν οίδα», «πιστόν φίλον εν κινδύνοις γιγνώσκεις». Αλλά επειδή η νέα ελληνική έχει ως μητέρα την αρχαία, διατηρεί την αρχαία ρίζα με νέα μορφή πιο γνώριμη και εύπεπτη στους νεοέλληνες. Για παράδειγμα: η πιο απλή λέξη «τηλεόραση» όλοι την λέμε, την ξέρουμε αλλά ξέρουμε όλοι την ετυμολογία της; Λοιπόν, «τηλε» σημαίνει μακριά, «όραση» όπως ξέρετε, είναι η δυνατότητα των ματιών να βλέπουμε. Θα μπορούσατε να προτείνετε άλλη λέξη για ν’ αντικαταστήσει αυτήν που προέρχεται από την αρχαία, μιας κι έχουμε ήδη τελέσει το μνημόσυνό της;
Αυτή η γλώσσα λοιπόν θεωρείται από ορισμένους εκπροσώπους του Κοινοβουλίου «νεκρή», τη στιγμή που όλη η ανθρωπότητα την τιμά στα λεξιλόγια και στις ορολογίες των επιστημονικών της συγγραμμάτων!
http://www.cretalive.gr