Admin Admin
Αριθμός μηνυμάτων : 997 Points : 2974 Φήμη : 0 Ημερομηνία εγγραφής : 14/09/2012
| Θέμα: Eμπόριο και τιμές στην Ελλάδα της ύφεσης Σαβ Σεπ 15 2012, 23:44 | |
| Eμπόριο και τιμές στην Ελλάδα της ύφεσης 15/09/12 του Μανώλη Γ. Ψαρουδάκη *
Το ελληνικό εμπόριο, παρά τις τεράστιες πιέσεις που δέχεται από τη δραματική μείωση της κατανάλωσης, τις αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων από τους παραγωγούς, τις επιθέσεις που δέχεται από παρεμπόριο και μεγάλες πολυεθνικές αλυσίδες, συνεχίζει να είναι ακόμα μεγάλος εργοδότης, και μάλιστα από τους σημαντικότερους, γιατί απασχολεί ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες πληθυσμού, όπως είναι οι νέοι και οι γυναίκες.
Συγκεκριμένα, τα προηγούμενα χρόνια το εμπόριο πρόσφερε 772.854 θέσεις εργασίας, σε άνδρες και γυναίκες, θέσεις που αντιστοιχούν σε ποσοστό 18,6% της συνολικής απασχόλησης στην Ελληνική οικονομία και σε ποσοστό 25% του συνολικού αριθμού απασχολούμενων στον ιδιωτικό τομέα. “…Ναι, αλλά οι τιμές είναι υψηλές”, είναι μια φράση που ακούμε καθημερινά και δίνει αφορμή για συζήτηση. Θα προσπαθήσω, λοιπόν, να αναλύσω παρακάτω τις αιτίες του φαινομένου αυτού και, στη συνέχεια, να προτείνω ενέργειες που πρέπει να γίνουν για την εξάλειψή του.
ΑΙΤΙΕΣ
Οι λόγοι που, κατά τη γνώμη μου, οι τιμές παραμένουν στη χώρα μας σε υψηλά επίπεδα, σε σύγκριση με άλλες χώρες της ευρωζώνης έχουν σχέση με: • Τις ενδοομιλικές πωλήσεις των πολυεθνικών που «φουσκώνουν» τις τιμές στα ελληνικά ράφια. • Την αύξηση των έμμεσων φόρων και ιδιαίτερα του ΦΠΑ. • Την καρτελοποίηση της αγοράς από Πολυεθνικούς Ομίλους σε μεγάλο αριθμό Προϊόντων. • Την εσωτερική υποτίμηση του «ελληνικού ευρώ» κατά 25% έναντι του «γερμανικού ευρώ» και γενικά του Ευρωπαϊκού Βορρά, παρά την σταθερή ονομαστική ισοτιμία. Όμως, οι ενδοοομιλικές πωλήσεις, το λεγόμενο «transfer pricing» των μεγάλων πολυεθνικών ομίλων καταναλωτικών προϊόντων με την τριγωνική δικτύωση των πωλήσεων, είναι αυτές που ευθύνονται, στο μεγαλύτερο ποσοστό, για τις ιδιαίτερα υψηλές τιμές προϊόντων στα ελληνικά ράφια. Θα πρέπει να επισημανθεί ότι το υψηλό εισόδημα φορολογείται σε γειτονικές Ευρωπαϊκές χώρες με συντελεστή 10%, σε αντίθεση με την υπερφορολόγησή του στην Ελλάδα, διαφορά πολλή σημαντική, αν λάβουμε υπόψη μας το γεγονός ότι το 80% των πωλήσεων προϊόντων στην ελληνική αγορά, ιδιαίτερα του κλάδου των τροφίμων, αφορά σε προϊόντα που εμπορεύονται πολυεθνικές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Γ.Γ. Εμπορίου, οι τιμές, χωρίς ΦΠΑ, αρκετών προϊόντων που παράγονται στην Ελλάδα είναι περισσότερο από 50% χαμηλότερες από τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό Μέσο Όρο, ενώ, όσον αφορά στα τυποποιημένα βιομηχανικά προϊόντα, παραγωγής άλλων χωρών, παρατηρείται το ακριβώς αντίθετο φαινόμενο!!!. Οι έμποροι επιμένουν και περιμένουν από τα αρμόδια Υπουργεία να ελεγχθούν οι πολυεθνικοί όμιλοι εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων που ευθύνονται για τις «υψηλές ελληνικές τιμές» και να αντιμετωπίσουν την αισχροκερδή συμπεριφορά αυτών που ελέγχουν τα ράφια και τα ψυγεία με το σύστημα των ενδοομιλικών συναλλαγών και υπερτιμολογήσεων. Παράλληλα, άποψή μας είναι ότι καμία «φορο-επιδρομή» δεν πρόκειται να επιλύσει το αναπτυξιακό πρόβλημα, η επίλυση του οποίου αποτελεί και το μοναδικό δρόμο για την έξοδο της Χώρας μας από την κρίση. Η αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ, για παράδειγμα, επέφερε, όπως ήταν αναμενόμενο, περαιτέρω μείωση του τζίρου των επιχειρήσεων, καθώς οδήγησε σε άνοδο των τιμών, αφού το ποσοστό αύξησής του δεν είναι πλέον δυνατόν να απορροφηθεί από τις ίδιες τις επιχειρήσεις. Η αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ, με την καθιέρωση του ανώτερου συντελεστή σε ποσοστό 23%, που έχει υιοθετήσει η Ελλάδα, σε συνδυασμό με άλλα φοροεισπρακτικά μέτρα, έχουν πλήξει καίρια την κατανάλωση και έχουν οδηγήσει ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού της χώρας στη φτώχεια. Τα έσοδα, όμως, του Κράτους από την επιβολή των αυξημένων συντελεστών ΦΠΑ, όσον αφορά στο εμπόριο, δεν έχουν αυξηθεί, όπως θα περίμενε ίσως κανείς, αλλά σε σύγκριση με το 2008 έχουν μειωθεί σε ποσοστό, περίπου, 22% (15 δις. έναντι 11,7δις ευρώ). Ο λόγος αυτής της μείωσης δεν είναι άλλος από την ραγδαία υποχώρηση της κατανάλωσης, τα έσοδα της οποίας δεν μπόρεσαν να αντισταθμίσουν οι αυξημένοι συντελεστές. Ένας ακόμα, σοβαρότερος, παράγοντας είναι το Τραπεζικό Σύστημα “στην Ελλάδα της Ύφεσης”. Ο δανεισμός είναι σχεδόν ανύπαρκτος, αλλά και όταν είναι υπαρκτός, τα επιτόκια είναι πολύ υψηλά και διπλάσια του Ευρωπαϊκού Μέσου Όρου, ιδιαίτερα αν λάβουμε υπ’ όψη μας το γεγονός ότι όλες σχεδόν οι εισαγωγές προϊόντων πραγματοποιούνται με την κατάθεση μετρητών. Το γεγονός αυτό αποτελεί την αιτία που τα καταστήματά μας έχουν λιγότερα εμπορεύματα, ως παρακαταθήκη, από ότι στο παρελθόν. Αφήνω τελευταίο το μεταφορικό κόστος, ένα κόστος το ύψος του οποίου θα έπρεπε να έχει ρυθμιστεί από χρόνια με τις ευκαιρίες του “μεταφορικού ισοδύναμου” που άλλες χώρες τις Ε.Ε. έχουν εφαρμόσει για τα νησιά τους. Σε αντίθεση, η Χώρα μας, η χώρα με τα περισσότερα νησιά στην Ε.Ε.. δεν είχε ποτέ αποτελεσματική νησιωτική πολιτική. Ειδικά, δε, σήμερα, με τη δημοσιονομική κρίση, ελάχιστα μπορούμε να ελπίζουμε. Τα αναγκαία μέτρα θα έπρεπε να είχαν σχεδιαστεί στις «καλές εποχές».
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
1. Μείωση των συντελεστών Φ.Π.Α. 2. Μείωση των ενοικίων. Πρέπει να συνειδητοποιήσουν τη σημερινή ζοφερή πραγματικότητα όλοι οι ιδιοκτήτες (αρκετοί το έχουν κάνει) και να προσαρμόσουν το ύψος των ενοικίων στις σημερινές οικονομικές συνθήκες. Το κλειστό μαγαζί είναι περισσότερο επιζήμιο από τη μείωση του ενοικίου. Το 80% των κλειστών μαγαζιών δεν ξανανοικιάζονται. 3. Μείωση του μη μισθολογικού κόστους (εισφορών υπέρ ασφαλιστικών ταμείων, διαφόρων κρατήσεων υπέρ τρίτων κ.α.). 4. Αύξηση της ρευστότητας από τις Τράπεζες και δημιουργία χρηματοοικονομικών εργαλείων με παράλληλη μείωση των επιτοκίων και αύξηση των εγγυήσεων (είναι απαραίτητη η άμεση ενεργοποίηση όλων των Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και η διοχέτευση χρήματος από τις τράπεζες προς την πραγματική οικονομία για να ενισχυθεί η ρευστότητα στην αγορά). 5. Πάταξη και Ελαχιστοποίηση του Αθέμιτου ανταγωνισμού. 6. Αύξηση των ελέγχων σε παρεμπόριο, Λαϊκές, προϊόντα “μαϊμού” και απομιμήσεις. 7. Αύξηση του ελέγχου για την ορθή και νόμιμη λειτουργία της Αγοράς (υπάρχουν πολλές ρυθμίσεις που δεν εφαρμόζονται, όπως και πολλές άλλες που θα πρέπει να επανασχεδιαστούν). 8. Αύξηση των αρμοδιοτήτων και των υποθέσεων αρμοδιότητας της Επιτροπής Ανταγωνισμού. 9. Αύξηση της τοπικής παραγωγής και δημιουργία ποιοτικών προϊόντων. Η καλύτερη απάντηση της χώρας μας στην κρίση είναι η πραγματοποίηση επενδύσεων που αφορούν στην καλλιέργεια της ελληνικής γης, την τυποποίηση και συσκευασία των τοπικών προϊόντων. 10. Ενίσχυση των δράσεων συνεργασιών και συνεργειών παραγωγών – βιοτεχνών – εμπόρων - ξενοδόχων. Παρά την επιβάρυνση των προϊόντων με υψηλούς συντελεστές Φ.Π.Α. φορολογικών τελών, ακριβών ενοικίων, διάφορων άλλων επιβαρύνσεων, δεν μπορώ να παραβλέψω το γεγονός ότι, εκτός από τα τρόφιμα, προϊόντα της καρτελοποιημένης αγοράς των πολυεθνικών εταιρειών ειδών Super Market, στην Ελληνική αγορά υπάρχουν πολλές και μεγάλες κατηγορίες προϊόντων που οι τιμές τους είναι ανταγωνιστικές συγκρινόμενες με τις αντίστοιχες Ευρωπαϊκές. Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει για τους κλάδους της ένδυσης και υπόδησης. Είμαι σίγουρος ότι οι κλάδοι αυτοί έχουν καταβάλει μεγάλη προσπάθεια για να προσφέρουν καλές τιμές και μεγάλη ποικιλία προϊόντων (που είναι αναγκαία λόγω μόδας). Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σε αυτές τις κατηγορίες προϊόντων έχουμε και τις μεγαλύτερες εκπτώσεις (συνολικά τρεις μήνες τον χρόνο και 20-40 μέρες προσφορές – δεκαήμερα). Επίσης, όσον αφορά στα είδη κατοικίας, τα διαρκή καταναλωτικά αγαθά, τα ηλεκτρικά – ηλεκτρονικά είδη, η αγορά μας είναι αρκετά ανταγωνιστική. Σημαντικό, επίσης, για την ελληνική αγορά θα είναι να καταφέρουμε να "ισιώσει" και να "κοντύνει" ο δρόμος των αγροτικών προϊόντων από το χωράφι στο ράφι, έτσι ώστε να γίνει μια σωστή εμπορική διαχείριση των αγροτικών προϊόντων, που δεν θα αδικεί τον παραγωγό, θα δίνει κίνητρα στον έμπορο, κέρδος στα super market, αλλά, κυρίως, θα ωφελήσει την τσέπη του καταναλωτή. Από τότε που η ΕΣΕΕ, πρώτη, αναφέρθηκε στον οικονομικό πατριωτισμό, πέρασαν περίπου τρία χρόνια για να συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι η πρώτη επιλογή μας, στα ράφια των καταστημάτων τροφίμων, πρέπει να είναι όσα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν χώρα προέλευσης την Ελλάδα και σημαία τους την ελληνική σημαία. Μας δικαιώνει και μας ικανοποιεί ιδιαίτερα το γεγονός ότι τα συμπεράσματα της πρώτης Πανελλαδικής έρευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών δείχνουν ότι η αντίληψη των καταναλωτών για τα ελληνικά προϊόντα άλλαξε και πλέον, κατά μέσο όρο, 7 στους 10 Έλληνες προτιμούν ελληνικά προϊόντα, ενώ τρόφιμα, όπως φρούτα, οπωροκηπευτικά και γαλακτοκομικά επιλέγουν ελληνικά ακόμα και οι 9 στους 10 καταναλωτές. Στον Έλληνα έμπορο δεν διαφεύγει το γεγονός ότι η χώρα μας κατέχει τη 2η θέση παγκοσμίως στην παραγωγή πρόβειου γάλατος, την 3η στην παραγωγή ελαιολάδου, ελιάς, κρόκου, ροδάκινου, πορτοκαλιού, ενώ έχει πολλές δυνατότητες να είναι ακόμα και πρώτη στην παραγωγή πολλών άλλων αγροτικών αγαθών. Το ελληνικό εμπόριο σε αυτή την προσπάθεια δηλώνει παρόν και δεσμεύεται να αξιοποιήσει τις δυνατότητές του, ώστε με επιτυχημένη διαχείριση των εξαγωγών μας να προωθήσει τα ελληνικά προϊόντα σε όλα τα μέρη του κόσμου. Μελλοντικός, αλλά άμεσος και εφικτός, στόχος της ΕΣΕΕ είναι η κάθε εμπορική επιχείρηση να μπορεί να μετατραπεί από «μικροεισαγωγική» σε «μικροεξαγωγική» ελληνικών προϊόντων. Επειδή, όμως, όλα τα πράγματα θέλουν τον χρόνο τους, σε ένα κράτος που οικονομικά, κοινωνικά, πολιτικά βρίσκεται σε παρακμή, μέχρι να συντονιστούν “οι δυνάμεις του καλού” και στην αγορά, οφείλουμε ως πολίτες, ως επαγγελματίες, ως γονείς, ως σύζυγοι, ως φίλοι, ως μαθητές, ως φοιτητές να ενημερωνόμαστε για τις τιμές, για την ποιότητα των προϊόντων, για την Αξία τους. Ένα καλό βήμα αποτελεί το παρατηρητήριο τιμών www.e-prices.gr , το ασφαλέστερο, όμως, είναι η βόλτα μας, η βόλτα στην πόλη του καθενός μας, στην πόλη που αγαπάμε και διαλέξαμε να ζήσουμε. Η συχνές επισκέψεις στην αγορά δεν αποτελεί απλά μια βόλτα, αλλά, κυρίως, μια διαδρομή Ιστορική, Πολιτιστική, Κοινωνική, μια συνεύρεση με το DNA μας, με την ταυτότητά μας!
* Πρόεδρου Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου Μέλους Δ.Σ. Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου | |
|